Maksud
mesyuarat : Perjumpaan sekumpulan individu membincangkan sesuatu
perkara atau mencapai keputusan bagi
kepentingan bersama.
Mesyuarat
terdiri daripada :
a)
Mesyuarat rasmi : - Mesyuarat yang
dijalankan mengikut prosedur
atau undang-undang tertentu dalam peraturan
sesebuah organisasi.
- Segala perbincangan MESTI direkodkan.
- Dihadiri individu terdiri daripada :
1. Pengerusi
2. Pencatat minit dan setiausaha
- Contoh : Mesyuarat agung tahunan, mesyuarat
jawatankuasa dll.
b)
Mesyuarat tidak rasmi : - Mesyuarat tidak mengikut
prosedur atau
undang- undang tertentu dalam peraturan
sesebuah organisasi.
- Boleh dijalankan pada bila-bila masa dan di
mana
sahaja tempat yang bersesuaian.
- Contoh :
Mesyuarat tergempar, mesyuarat
bertindak dan sebagainya.
Persediaan
Sebelum Mesyuarat
- Perbincangan
-
Sebelum mesyuarat setiausaha
akan berbincang dengan pengerusi untuk menentukan tempat, tarikh, masa dan
agenda.
-
Peruntukan masa untuk setiap
perkara dalam agenda juga dirancang untuk memastikan mesyuarat berjalan lancer,
teratur dan berkesan.
- Tempahan Bilik
-
Membuat tempahan bilik
mesyuarat secara bertulis kepada pegawai yang bertanggungjawab dengan
memaklumkan jenis mesyuarat, tarikh, masa, mula, tamat, senarai nama ahli
mesyuarat (bilangan ahli yang akan hadir), peralatan yang diperlukan, jenis
minuman dan makanan.
- Persediaan Kemudahan
-
Bilik mesyuarat perlu kemas,
bersih dan mempunyai tempat duduk yang mencukupi.
-
Alat tulis, borang daftar
kehadiran, minit mesyuarat yang lepas dan alat audio visual adalah antara
peralatan yang perlu disediakan.
- Notis Panggilan
Mesyuarat
-
Dimaklumkan secara bersurat,
dipaparkan pada papan kenyataan sesebuah organisasi atau dihebahkan dalam media
massa .
-
Notis akan dikeluarkan 10
hingga 21 hari sebelum mesyuarat dijalankan.
-
Kandungan notis seperti nama
kementerian, organisasi,jabatan atau pertubuhan, jenis mesyuarat, tarikh, hari,
masa dan tempat.
Semasa mesyuarat
1.
setiausaha dan urus setia perlu
datang awal, bawa segala peralatan.
2.
meletakkan papan penunjuk arah
ke tempat mesyuarat supaya ahli mesyuarat mengetahui lokasi sebenar mesyuarat
dijalankan.
3.
pastikan tempat duduk teratur
dan mengikut susunan.
4.
pastikan ahli menandatangani
buku daftar kehadiran.
5.
mesyuarat hendaklah dijalankan
mengikut prosedur.
6.
segala perbincangan dan
maklumat yang dikemukan hendaklah diminitkan oleh setiausaha atau pencatat
minit.
Selepas mesyuarat
1.
bilik mesyuarat dikemaskan
2.
memungut dokumen atau laporan
yang digunakan dalam mesyuarat.
3.
berbincang dengan pengerusi
untuk menyediakan draf minit mesyuarat dan seterusnya menyediakan minit
mesyuarat untuk diedarkan kepada ahli-ahli mesyuarat sebelum mesyuarat seterusnya
diadakan.
4.
menyimpan segala surat menyurat yang
diterima ke dalam fail.
Peringkat
dalam mesyuarat
1.
Permulaan: Mesyuarat boleh bermula sekiranya masa yang
ditetapkan sudah sampai dan kehadiran ahli sudah mencapai bilangan yang
ditetapkan oleh peraturan yang ditetapkan dalam sebuah institusi (biasanya 2/3
daripada jumlah ahli). Sekiranya, ahli yang hadir tidak cukup semasa waktu
mesyuarat sudah sampai, pengerusi boleh menangguhkan mesyuarat untuk setengah
jam. Sekirannya masih tidak sampai, maka mesyuarat terpaksa dibatalkan.
2.
Pembukaan: Mesyuarat akan dimulakan oleh pengucapan
pengerusi. Pengerusi akan mengenalkan tujuan mesyuarat kepada ahlinya.
3.
Pengesahan
Minit Mesyuarat Lepas: Minit
mengenai mesyuarat yang ditulis oleh setiausaha harus disemak dan disahkan oleh
ahli sebelum ahli mesyuarat membincangkan perkara lain. Ini adalah kerana minit
mesyuarat ini mewakili apa yang dibincangkan oleh ahli pada mesyuarat yang
lepas dan ini adalah tanggung jawab mereka untuk mengesahkan kebenaran minit
mesyuarat ini.
4.
Perbincangan
menurut Agenda: Agenda
merupakan tajuk yang menjadi topik perbincangan dalam sesuatu mesyuarat. Ahli
mesyuarat harus berbincang dengan menuruti agenda yang ditentukan oleh
pengerusi. Pada peringkat ini, pengundian akan dilakukan sekiranya keputusan
perlu dibuat dalam sesuatu pertubuhan.
5.
Pembangkitan
Perkara Berbangkit: Perkara
berbangkit ialah tajuk perbincangan di luar agenda yang dibangkitkan semasa
mesyuarat dijalankan. Ahli mesyuarat akan diberi peluang untuk membangkitkan
perkara berbangkit selepas melalui ke semua agenda. Perkara berbangkit ini akan
diterima sekiranya tidak menerima bantahan daripada pengerusi dan juga
ahli-ahli yang lain.
6.
Penutup: Mesyuarat boleh ditamatkan oleh pengerusi
sekirannya kesemua perkara harus dibincangan telah dibincangkan, ataupun
apabila pengerusi berasa bahawa meneruskan mesyuarat itu tidak akan
mendatangkan hasil. Bagi menutup mesyuarat itu, pengerusi mungkin berkata,
"Dengan ini, saya menangguhkan mesyuarat dengan rasminya"
No comments:
Post a Comment